Vill man ha en entrématta som alltid är fräsch kan man antingen anlita ett tvätteri som kommer och hämtar och tvättar ens entrémattor i Stockholm eller så kan man hyra sina entrémattor. Hyr man dem kan uthyraren laga entrémattan som kanske har gått sönder, eller så ser de till att den är ren. Då får man nya entrémattor varannan månad.

En entrématta kan ha företagets logga, som en vänlig påminnelse om vart det är man kommer när man stiger in i butiken. Entrémattan kan då ha samma färg som resten av inredningen i butiken. Ska man färgsätta en butik bör man alltid ta råd av någon som kan färglogik och på vilka sätt färgerna påverkar oss människor. Här finns det olika “färgläror” om hur färgerna påverkar oss. Särskilt viktigt är det ju om man som butiksägare vill styra sina kunder till att köpa och göra affärer inne i butiken.

Inte bara färger utan nyanser påverkar oss

Förutom de vanligaste färgerna som till exempel finns i regnbågens färger; gult, blått, lila, rosa och grönt, finns det ju vitt och svart och grått. Beroende på hur man sedan kombinerar dessa färger får man fram olika nyanser. Man pratar här om “kalla” och “varma” färger. Färger som rött, orange och gult brukar kallas “varma” säger. Medan blått, grått och svart kan upplevas som “kalla” färger. Rött, orange och gult är färger som kan aktivera oss, medan blått, grönt och lila kan lugna ner oss. Här kan man tänka på olika färger som företagen använder sig av när de färgsätter sin logga.

Rött

Röd färg representerar ungdomlighet, mod och passion. Det sägs att röd väg retar aptiten och att man därför väljer rött när man väljer varumärken som har med mat att göra; tänk bara på Coca-Colas logga, Estrella. Men även ungdomliga varumärken som Hennes &Mauritz, Netflix, Nintendo, Lego och Colgate.

Blått

Blått ger intrycket av trovärdighet, styrka, pålitlighet. Här hittar vi loggor som Samsung, BMW, Ford, Panasonic, Siemens, Skatteverket.

Gult

Ger intrycket av positivitet, glädje, värme. Gult har med lycka och positivt tänkande, och sägs stimulera den mentala processen. Här hittar vi varumärken som Ikea (blått och gult), Hertz, Lipton (te), National Geographic, Subway, Mac Donalds och Good Year.

Grönt

Grönt ger lugn, representerar tillväxt och hälsa. Här hittar vi de flesta företag som vill förmedla ekologi och natur, hälsa och tillväxt. Tänk på Knorrs varumärke, Starbucks, Europecar, Lacoste och Carlsberg.

Orange

Ger vänlighet, entusiasm, självsäkerhet. Denna färg uppmanar till handling, Här ser vi Fanta, Mozilla (internetleverantören), MasterCard, Timberland, bland annat.

Grått

Grått ger balans, lugnande. Färgen förmedlar positivitet, intelligens, auktoritet. Här hittar vi Nescafé, Hermes, Gucci, Chanel, Disney, Nestlé och Audi. Flerfärgade varumärken är ett fåtal. Här hittar vi Google, NBC, eBay och Olympiska spelens loggor.