När du inleder förberedelserna för att sälja din lägenhet finns det några saker som du bör göra allra först. Viktigast är att hitta en bra, pålitlig och gärna lokal mäklare som har god koll på området samt ett stort nätverk av potentiella kunder. Ligger din lägenhet till exempel i Vasastan, Stockholm, är det bra om du väljer en mäklare från Vasastan för att optimera träffytan och se till att försäljningen får så bra förutsättningar som möjligt. Vi rekommenderar att du kontaktar ett flertal mäklare och ber dem om prisförslag samt ber dem att redogöra för deras försäljningsstrategi. Ta dig tid och sätt dig ner och samtala med de olika mäklarna innan du bestämmer dig, för att få en bra bild av hur de är som personer och om kemin mellan er fungerar. Ni kommer att ha en hel del kontakt under försäljningen och det är bra om ert samarbete kan gå så smidigt som möjligt.

lägenhet med stora fönster soffa i vardagsrum

Fråga mäklaren om marknadsföringen av din bostad

I den första kontakten med mäklaren kan det även vara bra att ta upp frågan om annonsering. Det blir idag viktigare och viktigare med bra annonser för att sticka ut i den stora mängden objekt som ständigt presenteras på marknaden. Ta reda på om mäklaren tror att det kan löna sig att göra en större satsning på annonser i ett flertal publikationer samt på nätet och fundera även kring hur ni vill att lägenheten bör presenteras i annonsen. Många köpare letar i dag uteslutande lägenheter på internet och det kan vara en bra idé att göra olika annonser, med olika bilder, för den digitala marknadsplatsen och för papperstidningen. Bilder och texter upplevs olika på skärm och i tryck och det är viktigt att man optimerar annonsen efter mediet som den ska presenteras i.

vit byrå kakelugn och konst

Första intrycket kan vara avgörande

Det första intrycket en potentiell köpare får av en ny bostad kan vara det som fäller det avgörande beslutet. Därför är det av största vikt att presentera lägenheten i ett så bra skick som möjligt och på ett sådant sätt att en rad olika köpare kan tänka sig att bo där. Detta gör du genom homestyling. Du gör i ordning lägenheten innan visning så att det allra mest personliga ersätts med enkelhet och stora ytor. Ju mer personlighet som finns i inredningen, desto större chans att du råkar stöta bort en viss typ av köpare som inte delar din personliga smak. Med hjälp av en bra homestyling kan du visa upp din lägenhet på ett sätt som gör att en bred variation av olika typer av köpare kan enkelt föreställa sig boendes i den.

Homestyling är även viktigt när det kommer till presentation av yta. En bostads storlek kan upplevas på många olika sätt beroende på möblering, ljus samt fönster och det är viktigt att se till att bostaden inte ser mindre ut än vad den är under en visning. Se till att endast ha de möbler som är nödvändiga för visningen, rensa fönster och fönsterbläck från onödigt pynt och se till att lägenheten är ordentligt upplyst.

VIP-visning för att tilltala rätt intressenter

När det kommer till visningen finns det även här en rad olika strategier som du kan samtala med din mäklare om. Det blir idag allt vanligare med så kallade VIP-visningar där endast ett fåtal utvalda kunder får tillgång till lägenheten innan det utsatta visningsdatumet. Detta skapar en viss känsla av exklusivitet och kan ibland verka så att det får fler kunder intresserade av objektet. En annan fråga angående visningar som du bör prata med din mäklare om i förväg är hur långt ni bör vänta innan en eventuell omvisning. En alltför snabb omvisning kan signalera att lägenheten är oattraktiv och minska antalet potentiella köpare, å andra sidan kan det vara bra att hålla en omvisning i en relativt snar framtid så att de köpare som eventuellt var intresserade under den första omgången inte hunnit att köpa en annan lägenhet. Det finns här inget facit på vad som är rätt strategi, det enda som är viktigt är att du samtalar med din mäklare och är öppna och medvetna om vilka alternativ ni har att välja mellan och vilka möjligheter som dessa medför.