Upplevelsen som många bär med sig efter ett tandläkarbesök är negativ. Detta dels då besöket har gjort ont, dels kostat pengar och där också mottagningen i fråga har spelat en stor roll. Hur ser det egentligen ut på en tandläkarmottagning i Stockholm? Ofta så handlar det om en väldigt steril miljö. Det ska det naturligtvis vara i och med att man behandlar patienter och måste hålla högre hygien än inom andra områden.

Ordet sterilt i det här fallet är något som går att koppla ihop med tråkigt: det är vitt, det är kalt, det är ofta kallt och det handlar om andra detaljer som ljud, som närheten till andra väntande patienter och brist på sysselsättning – att läsa en tidning, fritt wi-fi, en tv med nyheterna rullande – och på den allmänna servicen.

Det senare kan innebära en lucka där en bister receptionist bekräftar att man som patient är inbokad och meddelar att man ska sitta ned och vänta på sin tur. Allt detta har betydelse. I och med att man som patient har fritt val då det kommer till tandläkare och att det i Stockholm finns ett stort urval så kommer man – förmodligen – att se sig om efter ett bättre alternativ nästa gång.

Hur ska man då inreda en tandläkarmottagning? Vi kommer här att bortse från själva undersökningsrummen. Där finns speciella krav på belysning, på hygien och på vilka typer av möbler – lådor, byråer, tandläkarstolar – som ska användas. Istället ska vi titta på själva väntrummet. Kort sagt: hur kan man skapa en trivsam plats även om det handlar om en tjänst som är allt annat än trevlig för besökarna?

Separat avdelning för akuttandläkare?

Det första intrycket spelar roll – i alla sammanhang. Vi skulle därför säga att receptionen ska placeras i blickfånget. Det förutsätter emellertid att man direkt kan få kontakt med personalen och att deras bemötande har en extremt stor betydelse. Ett leende kan göra en dag för en annan person. Välj receptionist med omsorg, således. Och: försök att hålla öppet – inga luckor, inga kölappar och ingen längre väntan innan man får kontakt med någon.

Gällande själva väntrummet så kan man tänka lite utanför boxen. Välj lite mer hemtrevliga möbler och försök att skapa små egna ytor för folk att sitta på. Hellre fåtöljer än soffor. Det behöver inte göra ont i ögonen; i väntrummet kan man hålla en mer dämpad belysning. Varför inte vägghängda lampor som patienterna får styra själv? Försök att hålla tidningarna uppdaterade och försök att hitta något för alla smaker: inredning, sport, vetenskap och den sedvanliga skvallerblaskan räcker långt.

Om det finns en akuttandläkare på plats så kan det vara en idé att ha ett separat väntrum – eller en avskärmad yta – för patienter som ska träffa honom. Många mottagningar avsätter speciella tider för akuttandläkare där man som patient får gå före den ordinarie kön. Tänk på att informera övriga om detta – skulle en patient komma in och få den här snabbare vården av en akuttandläkare så kan det innebära lite längre väntan för dem (ännu viktigare då med trevlig inredning). I och med att det kan handla om olyckor så bör man kunna skärma av dessa akuta patienter också så att andra patienter inte blir skrämda och skärrade.

På det stora hela dock: var inte rädd för att ta ut svängarna lite med inredningen i väntrummet. Alla mottagningar i Stockholm behöver inte se likadana ut – med vit färg och någon typ av kraftfullare accentfärg såsom orange, rött eller turkost.